کد خبر: ۳۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

صنعت خودرو به پوست‌اندازی افتاده است

به اعتقاد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، برای ایجاد جهش تولید باید ابتدا زمینه‌های آن را ایجاد کرد. در صنعت خودروسازی مهمترین پارامتر، زنجیره تامین است که می‌تواند با عملکرد مناسب، سبب رونق تولید شده و به دنبال خود با فراهم شدن شرایط مناسب، جهش تولید را رقم بزند.
به گزارش خودروکار، میرجواد سلیمانی در رابطه با تحقق شعار "جهش تولید" در صنعت خودرویی کشور، اظهار کرد: نام‌گذاری هوشمندانه سال جدید با عنوان جهش تولید، در ادامه رونق تولید از سال گذشته برای تولیدکنندگان کشور و به ویژه صنعت خودرو انگیزه‌ و مسئولیتی مضاعف ایجاد کرده تا با تعهد و تخصص، همت و برنامه‌ریزی، خود را برای یک جهش و تحول در سال جدید آماده کنند. باید در نظر داشت که تولید فرآیندی است که خروجی آن "محصول" به شمار می‌آید؛ بنابراین برای اینکه در کمیت و کیفیت محصولات شاهد جهش باشیم، باید تمام مراحل قبلی در این فرآیند، تقویت شوند و پیش زمینه‌های مورد نیاز برای جهش تولید را فراهم سازند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: از جمله مهم‌ترین حوزهها در خودروسازی، زنجیره تامین است که باید عملکردی متناسب برای تحقق افزایش و جهش تولید را داشته باشد. شرایط زنجیره تامین در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و تنگناهای شدید اقتصادی داخلی، سخت‌تر شده است؛ بنابراین تقویت این حوزه جهت تحقق شعار سال، از الزام‌های اصلی به شمار می‌آید. علاوه براین تعهدات فراوانی که از سوءتدبیرها و عملکردهای گذشته مدیران قبلی برای مدیریت‌های فعلی باقی مانده است، مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و همچون "غل و زنجیر"، شتاب حرکتی خودروسازان را کند کرده است. خوردوسازان کشور برای تحقق جهش تولید نیاز دارند تا دغدغه زنجیره تامین و مشکلات باقی مانده از گذشته را نداشته باشند یا دست‌کم این مشکلات در سطح حداقلی وجود داشته باشد.

وی در رابطه با الزامات در جهت رفع موانع تولید، با بیان اینکه به طور کلی امور تولیدی در صنعت را می توان به دو بخش مسائل درون بنگاهی و برون بنگاهی تقسیم کرد، گفت: مدیران خودروساز متولی و پاسخگوی اصلی موضوعات درون بنگاهی هستند اما مسائل برون بنگاهی به‌هیچ‌وجه در حوزه اختیار و اقدام خودروسازان نیست. متاسفانه این بخش از عوامل، تاثیرات غیرقابل انکاری بر عملکرد شرکتها گذاشته و گاهی در مدیریت مسائل درون بنگاهی نیز موثر است. واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور از نظر مدیریتی و رویکردی در حال پوست‌اندازی است و عملا جراحی بزرگی در این صنعت، در حال انجام است.

صنعتگران، جهادگران سنگر تولید

سلیمانی افزود: برای عبور از این گذرگاه صنعتی، نیاز است حمایت‌های لازم از آن ها انجام شود تا عملکرد آنها و محصولات خروجیشان متحول شده و به سطحی برسد که انتظارات  مشتریان را تامین کند. هدف از طرح این نکته سربسته این است که بگویم وقتی صنعتگران این کشور همانند جهادگران سنگر تولید، در تلاش برای بقا و رونق یا جهش تولید هستند، نباید دغدغه‌های دیگری داشته باشند و درگیر تحریم‌های داخلی و عدم همکاری و کارشکنی بعضی از بخش‌ها نیز باشند.

این مدیرعامل خودروسازی بزرگ در رابطه با میزان تحقق شعار "رونق تولید" در سال ۹۸، خاطرنشان کرد: برای قضاوت در رابطه با میزان تحقق شعار رونق تولید در سال ۹۸ باید عملکردهای صورت گرفته را با توجه به شرایط حاکم بر حوزه‌های تولید تحلیل کرد. ما در گروه خودروسازی سایپا با مدیریت جهادی در همه بخش‌ها تحقق عملی رونق تولید را شاهد بودیم؛ تیراژ تولید محصولات سایپا در سال ۹۸ در مقایسه با سال پیش از آن، افزایش داشت؛ این رشد تولید در حالی رخ داد که نیمی از سال ۹۷ شرایط تحریمی نبود و همکاری‌های بین المللی وجود داشت اما تمام طول سال ۹۸ ما شرایط تحریمی را تجربه کردیم.

وی افزود: به طور خلاصه میتوان گفت گروه سایپا موفق شد در سال ۹۸،  تولید در شرایط تحریم را به تیراژ غیرتحریمی برساند. این مهم مصداق بارز تحقق رونق تولید بود. مشابه همین عملکرد را در بسیاری از شرکتهای تولیدی زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا نیز در سالی که گذشت، تجربه شد؛ به شکلی که بسیاری از آن‌ها تا دی یا بهمن ماه، به اندازه کل سال ۹۷ تولید داشتند. سایپا از اردیبهشت ماه سال ۹۸ و با عملکرد مطلوب، عملا به عنوان خودروساز اول کشور مطرح شد و این جایگاه را تا پایان سال نیز حفظ کرد.

اقدامات سایپا در سال ۹۸، زیرساخت جهش تولید شد

این مقام مسئول با یادآوری اینکه علاوه بر حوزه تولید، در سایپا در بخش های دیگر هم شاهد بهبود فرآیندهای کاری در گروه خودروسازی سایپا بودیم؛ اظهار کرد: ما در نیمه نخست سال، تمام تعهدات تعیین تکلیف شده از سال ۹۷ را تحویل دادیم. از سوی دیگر علاوه بر تکمیل ۸۰  هزار خودرو که با کسری قطعه تولید شده بودند، موفق شدیم تولید به شکل "عبور مستقیم" را در سایپا عملیاتی کنیم. ضمن اینکه در مقطعی از سال، تمام محصولات گروه خودروسازی سایپا به صورت کامل تولید شدند.

مدیرعامل گروه خوردوسازی سایپا با بیان اینکه تحول و جراحی بزرگ در سبد محصولات سایپا و همچنین اجرائی کردن برنامه خروج پراید از خطوط تولید در کنار طراحی و برنامه‌ریزی برای ورود ۸ محصول جدید در سه سال آینده، از اقداماتی بود که سایپا در بخش توسعه محصول انجام داد؛ تصریح کرد: این اتفاق می‌تواند به عنوان یک اقدام زیرساختی برای تحقق جهش تولید در سال جدید قلمداد شود.

سلیمانی در رابطه با تفاوت "جهش تولید" با "رونق تولید" در این مجموعه صنعتی، گفت: ما برای جهش تولید، به اقداماتی فراتر از تهمیدات متداول برای تولید نیاز داریم؛ چرا که صحبت از "جهش" است. جهش، افزایشی است با شیب و شتاب بیشتر که تحقق این امر مهم، یک تلاش همدلانه و همسو را می‌طلبد. این تلاش نه تنها در حوزه خودروسازی و صنعت و اقتصاد، بلکه در تمامی بخش‌های جامعه باید شکل بگیرد تا درنهایت جهش را در حوزه‌های تولیدی شاهد باشیم، البته خودروسازی یک صنعت محرک و پیشرو در کشور است که ده‌ها صنعت دیگر به آن وابسته است و ما برای جهش تولید در این حوزه نیازمند همت ملی هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار